• Vad är UL flyg?

    Ultralätt flyg är den snabbast växande klassen av privatflyg i Sverige. Dagens ultralätta flygplan är snabba, strömlinjeformade maskiner med moderna motorer och det senaste inom instrumentering och avionik. Prestandamässigt, i varje fall när det gäller fart och stigförmåga så liknar ultralätt normalklass eller är till och med bättre. Det mesta av underhållet och reparationerna får göras i klubbregi och därför kan man hålla nere kostnaderna och det blir förhållandevis billigt att flyga ultralätt.

    Det är något lättare att ta certifikat för ultralätt än för normalklass eftersom hela utbildningen kan skötas på klubbnivå, från teori till uppflygning. Det kostar ca 30 – 40 000 kr att ta ett certifikat för ultralätt och det finns klubbar utspridda över hela landet där man kan utbilda sig.

    Ultralätt delas in i flera undergrupper.

    • Roderstyrt: har fasta vingar och styrs med olika roder. Denna klass kallas i certifikatet UL-B.
    • Tyngdpunktsstyrt: styr du genom att förflytta tyngdpunkten i förhållande till vingen. Denna klass kallas UL-A.
    • Gyroplan, eller populärt gyrokoptrar. Dessa har en rotor som en helikopter men förs framåt av en propeller riktad bakåt. Gyrokoptrar flygs som klass UL-B.

    …och samtliga finns även i sjöflygversion

  • Vad är segelflyg?

    Tänk dig själv på ett par tusen meters höjd över det vackra svenska landskapet, många mil från flygplatsen där du startade. Rakt över dig där du cirklar i din eleganta farkost, ligger ett vitt stackmoln.

    Sikten är milsvid och under dig utbreder sig åt alla håll ett fantastiskt panorama. Det enda ljud du hör är vindbruset mot flygplanskroppen, då och då avbrutet av korta radioanrop från andra flygplan i området. Du vet att det hänger på dig själv om du skall finna nya uppvindar så att du kan föra ditt flygplan tillbaka till startplatsen.

    Skulle det inte gå måste du i stället finna ett lämpligt fält att landa på. När du hittar uppvinden är det som en jättehand lyfter dig och ditt flygplan rakt upp i luften med flera meter i sekunden! Kanske får du sällskap av en rovfågel som utnyttjar samma uppvind för att hålla sig svävande.
    För de flesta människor är detta upplevelser som man kan leva på i flera år, för segelflygaren liksom för åtskilliga fåglar är detta en helt normal flygtur. Nu förstår du varför vi sjunger.

    Läs mer HÄR

  • Mål med kursen

    Lägret riktar sig till ungdomar i åldern 16-22 år. Vi söker 10 stycken deltagare per kurs. Målet om du deltar en vecka är att du ska få flyga 14 flygningar (7 flygningar med segel och 7 med UL) på ca 20 minuter. Dock kan vid behov längre termikflygningar göras med segelflyg samt även en NAV flygning med UL som är på ca 45 min.

    Vi varvar teori som aerodynamik, flyglära, meteorologi, navigation, flygradio och flygfysiologi med praktisk flygundervisning under veckan. Du och dina kurskamrater kommer att delta i det dagliga markarbetet och med förberedelserna och driften av flygverksamheten för att lära dig hur det drivs säkert och effektivt. Vi siktar på att flyga så mycket vi kan, från morgon till kväll. Efter kursen har du en god grund att stå på för att sedan kunna fortsätta utbildningen fram till certifikat tillsammans med någon av våra klubbverksamheter

  • Praktisk information om lägret

    Var?

    Vängsö utanför Gnesta
    (ca 7 mil söder om Stockholm); Östra Sörmlands Flygklubb – Google Maps

    Ålleberg utanför Falköping – Google Maps
    (ca 39 mil söder om Stockholm)

    När?

    Söndagen 23 juli – lördagen 29 juli 2023
    (Med ankomst lördagen den 22 juli.)

    Planen är att du anländer antingen till Vängsö (Gnesta) eller till Ålleberg (Falköping)
    på lördag eftermiddag med samling för middag kl. 18.00.
    Efter middagen samlas alla klockan 19.00 för information om kurs och genomgång.
    På söndagen börjar kursen och den planeras att avslutas på på lördagen.

    Mer information kommer under våren och vi reserverar oss för eventuella mindre ändringar i planeringen.

    Hur?

    Vi kommer att arbeta med detaljplanering av lägret under våren. Räkna med att vi kommer att ha planerad aktivitet från morgon till kväll lägrets alla dagar. Framförallt så ska vi flyga så mycket vi kan, men självklart med uppehåll för måltider samt teori och föreläsningar och kanske lite andra spännande aktiviteter.

  • Viktigt att veta

    • Vi rår tyvärr inte över vädrets makter. Vårt mål är att utnyttja dagarna så mycket det går för att flyga mycket. Vid regn, stark vind på startplatsen eller låga moln kan det inte flygas varken pedagogiskt eller behagligt. Det är flyglärarna som tillsammans avgör om vädret lämpar sig för flygning eller inte. Om det uppstår tillfällen då det inte är flygbart kommer tiden istället att utnyttjas till exempelvis extra teoriundervisning eller föreläsningar.

     

    • För att kunna genomföra säker och effektiv flygverksamhet krävs att alla hjälps åt både på marken och i luften. Flygplan kräver rätt hantering både på marken och i luften. Det förväntas att ni som kursdeltagare, självklart efter några dagars introduktion med lärare, driver verksamheten på flygfältet när ni turas om att flyga. Exempel på sådana uppgifter är utdragning av flygplan från hangarerna, daglig tillsyn innan flygning, förflyttning av flygplan till och från startplats, tvätta flygplan dagligen efter aktivitet o.s.v. Det krävs att alla är uppmärksamma, aktiva och hjälpsamma för att vi ska kunna flyga mycket och säkert. Flygledaren styr arbetet på fältet. Inga mobiltelefoner är tillåtna under pågående flygverksamhet i utbildande syfte.
  • Pris

    Priset är 12 500 kronor.
    Då ingår allt från mat och logi till teoripaket och 14 flygningar (7 flygningar med segel och 7 med UL).

  • Anmälan

  • Hur var ungdomslägret 2020?

    Klicka på den blåa facebook ikonen i högra hörnet för att kunna se hela inlägget från varje dag
    Dag 1 

    Dag 2 

    Dag 3

    Dag 4

    Dag 5

    Dag 6

    Dag 7

    Dag 8

    Med på lägret var: Alvf Lundin, Binnaz Tutas, Klara Jenssen, Jesper Andersson, Lucia Norika Rojas, Anders Ferenz, Isak Bergholm, Henrik Utterborn, Alaa Serriah, Linus Särnrud, Alicja Chrobak, Santiago Regalier, Sofia Jonsson, Fredrik Strömberg, Johan Ersson, Henrik Svensson, Anders Lundell och Lars-Christer Andersson.
  • Inspiration

    Oscar Henriksson från Tving kan nu titulera sig som en av landets yngsta piloter. Bara dagar efter sin 17-årsdag klarade han sin uppflygning.

    ”– En otroligt härlig känsla, försäkrar han. Inte minst första gången som jag fick flyga själv, under utbildningstiden. Det var nog bara 15 minuter i luften, där jag cirkulerade över flygplatsen och landade, men visst kändes det häftigt redan då.”

    Nathalie Persson 24 år, arbetar till vardags som flygtekniker och sin fritid tillägnar hon med att flyga gamla militärplan. Läs mer om henne HÄR

    Ivar Seger tog sitt UL certifikat som 18 åring, läs mer om honom HÄR

    Hur kan det se ut när man flyger på Ålleberg?
    Jo det kan ni se ett exempel på här nedan