Myter
Det finns gott om myter kring flyg, på denna sida har vi samlat några av vanligaste.
När det gäller medicinska frågor så är det ibland svårt att säga exakt vad som gäller, det är också oftast olika krav för kommersiella piloter och privatpiloter. Det bästa är alltid att ta kontakt med en flygläkare och fråga.
Fick du inte svar på din fråga här? Skicka den direkt till oss via vårt frågeformulär.
Det är jättesvårt att lära sig flyga!
Det stämmer inte alls. Det är inte konstigare att ”köra” flygplanet än att köra bil, bara lite annorlunda. Den stora skillnaden mellan att köra bil och flyga ett flygplan är att det är fler regler och procedurer att hålla reda på inom flyget. Men det är just därför som flyg har väl utvecklade rutiner som gör att det inte är så komplicerat som man skulle kunna tro.
Jag är färgblind och därför får jag inte ta flygcertifikat.
Nedsatt färgseende kan helt riktigt ge dig vissa begränsningar i ditt flygande men det är absolut inte en ”showstopper” när det kommer till flygning. Du kan bli begränsad till att flyga på dagtid om du är helt färgblind. En begränsning som inte hindrar dig särskilt mycket eftersom de flesta piloter mest flyger när det är dagtid.
En pilot måste ha perfekt syn och får inte ha glasögon.
Det här är en av de vanligaste myterna som har med flyg att göra.
Det är absolut inte sant, väldigt många piloter har glasögon eller linser och det fungerar jättebra. Det viktiga är att du, med glasögon, har minst 0,5 på varje öga och 0,7 på båda tillsammans.
Min hörsel är inte perfekt så jag kan inte bli pilot.
Din hörsel behöver absolut inte vara perfekt för att du ska få ta ett flygcertifikat. Efter undersökning hos en flygläkare finns det flera former av hörselnedsättning inom gränsen för vad som är tillåtet.
Jag blir lätt åksjuk och tror inte att jag kan ta flygcertifikat.
Att sitta bredvid och inte styra själv är ofta en faktor som gör personer åksjuka. Jämför det med att själv köra bilen eller att sitta i baksätet och åka med.
Åksjuka vid flygning är till viss del också en tröskel som man kommer över när man får mer erfarenhet. Ta med en påse i värsta fall och säg till flygläraren i god tid. Att flyga rakt fram och öppna upp ventilationen brukar göra att man fort mår bättre.
Är man envis lär man sig flyga även med åksjuka.
Jag är för lång för att kunna bli pilot.
Flygvapnet har i alla år haft tydliga längdgränser som legat kring 190 cm.
Däremot är det inget som berör oss inom privatflyget. Om du får plats i flygplanet så är det bara att flyga! Precis som med bilar så är det olika mycket plats i olika flygplan. Det bästa är att kontakta flygskolorna i närheten och provsitta.
Jag som skrivit den här texten är själv 2 meter lång och har ännu inte begränsats avsevärt.
Jag är flygrädd när jag åker på semester och då måste det vara ännu läskigare med ett litet flygplan!
Känner du dig tveksam inför flygningen kan vi berätta om andra som var flygrädda när de klev i planet, men inte när de klev ur. Du kommer att ha ett stort leende efter flyglektionen och kanske har du också funnit världens bästa hobby.
Flygrädsla beror ofta på att man känner att man inte har kontroll. På ett stort flygplan är det många olika ljud som är svåra att förklara om man inte själv är pilot och man ser bara ut åt sidorna.
I ett litet flygplan sitter du allra längst fram i flygplanet, du ser precis vad som händer och du kan till och med styra själv. Tveklöst ett av de bästa, billigaste och roligaste sätten att bota sin flygrädsla är att göra en eller flera provlektioner.
Jag är inte direkt glad för att plugga, och min matte kunde vara bättre…
Det är en hel del att läsa i teorimaterialet, det går inte att komma ifrån. Därför är det bra att man pluggar ihop i grupp, då stöttar man varandra. Teorilärarna är även bra på att förklara och peka på de viktigaste delarna i texten. Vad gäller matematik så har man fiffiga hjälpmedel för det mesta, så vanlig plus och minus täcker de flesta beräkningarna som behövs.
Det är bara killar som flyger!
Nej, det finns gott om tjejer som flyger också. Men visst kan det bli fler tjejer i klubbarna, precis som det finns plats för yngre personer överhuvudtaget. Flyg kan man hålla på med hela livet, oavsett vilket jobb eller karriär man har.
Flygning är dyrt!
Flygning kostar inte mer än andra hobbys. Medlemskap i en flygklubb kostar inte mer än medlemskap i en golfklubb eller ett kort på gymmet. Du styr själv hur mycket pengar du vill lägga på flygning. Framförallt är det ett bra sätt att se sig om i världen – till en lägre kostnad än vad resebyrån kan erbjuda.
Följande uppskattning för de olika certifikaten stämmer ganska bra:
PPL – 100-120 000 krLAPL – 70-90 000 kr
UL – 35-45 000 kr
Timpriset för de olika flygplanen varierar sedan från ca 600 kr upp till 2000 kr per flygtimme.